Rustdag in Bitola, Macedonië 22-10-2016

22 oktober 2016 - Bitola, Macedonië

Vandaag uitblazen, en mijn verdere planning maken van mijn tocht door Macedonië. Gisteren was het een hartelijk welkom in het hotel Belas Kuka, te Bitola. De manager van het hotel Jani Popovski ontvangt mij hartelijk. Hij las mijn boekje en toonde respect voor dit project. Een welkomstdrankje, en een warme begroeting van de eigenaar maakte het geheel af. Hij vertaalde ook de tekst van het boekje in het Macedonisch. Een moeilijke taal denk ik, het doet wat aan Russische schrijfwijze denken. Ik dankte hem voor dit ontvangst en de vertaling. Er kwam nog een extra drankje van het hotel. Naar mijn kamer dan en pardoes op het bed. Telkens vind ik dit een welgekomen beloning na een lange tocht. Ook de douche ontspant mij, en mijn spieren zijn content...verstodde. Nog even rusten en dan de stad even in. Een drukte van mensen, op een straat gesloten voor het verkeer. Daarstraks bij het binnenkomen van de stad, geen bar te zien wel enkele kleine winkeltjes en bakkers. Maar in dit centrum van de stad vind je alles, zelfs een kleine supermarkt voor voeding. De rest allemaal winkels, horecazaken en banken. Een pizzeria uitgezocht., daar gegeten en terug naar het hotel. Morgen heb ik meer tijd om deze stad een beetje te verkennen. Nog een koffie met raki in het hotel. En plots rond 21uur liep het restaurant vol. Alle tafels waren volzet, ook een muziekgroepje maakte zich klaar. Het werd een gezellige boel, en het bleef niet bij een koffie. Maar de vermoeidheid overwon en rond 11uur ging ik slapen. Ogen toe ...en het duurde niet lang of ik was in het dromenland. Om 6:30 was ik wakker, ik wilde opstaan maar nee, ik heb een free-Day vandaag... me omgedraaid in mijn bed en het was van ééne km nog km en ......zzzzzz! Ja noem het maar een extra siësta. Toch nog rond 8 uur gaan ontbijten, omelet met kaas en thee. Dat was lekker. De stad in op verkenning, eerst een museum van Atta turk. Een symbool voor veel Balkan inwoners. De man aan de balie liet mij zonder betalen binnen. Het was een eenvoudig museum, wel veel volk binnen. Verder naar een ander museum...maar ik heb het niet kunnen vinden...paar keer wel gevraagd, maar het was hopeloos, ik verstond er niets van wat ze zeiden, verstodde! Wat verder gewandeld, ik zag een bordje met old town, ik er naartoe en daar was het zeer druk de ene winkel na de andere in oude gebouwen, en die tamelijk goed onderhouden zijn. Ook een groenten en een klederen markt, precies een bijenkorf, zoveel volk. Ik was ook op zoek naar een kaart van Macedonië, maar na vele winkeltjes geen kaart te vinden, het wegennet is geheim denk ik. Terug uit deze mensenzee, maar ook daarbuiten was het druk. Gaan winkelen, om mijn voorraad eten aan te vullen voor de volgende dagen. Geen gasvulling zoals bij ons, dan maar een vuurtje gekocht met gasvulling om te prikken. Alles wegleggen in het hotel en dan iets eten. Je kunt je niet voorstellen alle terrassen zaten propvol, een levendigheid van jewelste. Toch iets gevonden om iets klein te eten. Het was al 13 u. Het duurde wel wat voor ik iets kon bestellen. En deze zaak liep propvol met mensen om te eten, juist op tijd dus. Morgen trek ik verder, ik zal ongeveer nog een 7 dagen Macedonië doorstappen. Ik wilde langs een bepaalde uitgekozen weg, via een hoge berg. Jani Popovski de manager van het hotel, zegde mij dat dit niet mocht doen, het is niet legaal om daarover te gaan. Het is dus verboden. Waarom, dat was en is mij nog steeds onduidelijk. Mijn route moet ik dus aanpassen, op mijn weg morgen kom ik niet onmiddellijk iets tegen om te slapen. Dat wordt dan wildkamperen of bij mensen. De volgende drie dagen voorspellen ze zon tot een 20 graden, dat zit wel goed. De richting is Prelep een 43 km van Bitola. Grtjs leo

22-10-2016-01

reisdrukker.nl

1. Dirix paul:
    23 oktober 2016
    Hoi Leo !
    We lezen met plezier dat alles goed gaat. Johan heeft je inmiddels verlaten maar dit vreet blijkbaar niet aan je "goede luim".
    Wij zijn inmiddels al enkele weken terug in ons vaderland en de herfst is nu definitief begonnen. Ook wat de politiek betreft schijnt de zon niet meer dikwijls...
    Nu het einde van je reis in zicht komt wensen we je alvast nog een proficiat voor de prestatie en we hopen dat je nog volop mag genieten van de unieke belevenis !!
    Hopelijk kan je onderstaande foto's openen, als souvenir van onze ontmoeting in Montenegro.

P1060159.JPG
    P1060160.JPG
    Vele groeten,
    Paul en Jeannine
  2. Erna Michiels:
    23 oktober 2016
    Ho daar wil ik wel eens heen gaan .
    Hopelijk is het terug wat beter met je voet ,jammer dat je niet weet waarom je niet over die berg mag' misschien militair domein'