Kindergeluk

29 april 2016

Kindergeluk

Kindergeluk wil kinderen die het wat moeilijker hebben in onze maatschappij nieuwe kansen geven of alvast ‘een beetje’ geluk brengen.  Onze aandacht gaat vooral uit naar diegenen die kampen met problemen of beperkingen  omwille van sociale omstandigheden – vaak gelinkt aan armoede - gezondheidsproblemen en/of leerproblemen.
Voor deze doelgroep bestaat er professioneel georganiseerde hulp, onder meer in de vorm van gezinsbegeleiding, dagopvang of verblijf in een instelling.  Doelstelling is altijd om die kinderen in de mate van het mogelijke dezelfde kansen te bieden als diegenen die niet met die problemen geconfronteerd worden en precies daarvoor ontbreken vaak de middelen.
Dat is waar Kindergeluk graag wil helpen.  Om dat op de meest optimale manier te kunnen doen hebben wij er voor gekozen om ons te laten bijstaan door diegenen die dagdagelijks professioneel met onze doelgroep werken en dus het best geplaatst zijn om oordeelkundig advies te geven.  In de loop der jaren hebben wij met dat doel voor ogen een duurzame band opgebouwd met een aantal organisaties, verspreid over heel Vlaanderen en we houden op regelmatige basis contact met elkaar.
In het kader van de Integrale Jeugdzorg combineren zij verschillende facetten van hulpverlening gaande van residentiële opvang, over dagcentra, diensten voor gezinsbegeleiding en/of buurtwerking.
Anderzijds zijn er in deze groep ook organisaties die kinderen met leerstoornissen of zwaar zieke kinderen begeleiden of die zich inzetten voor de inclusie van kinderen met een beperking.  Maar het doel is altijd om die kinderen op weg te helpen naar een betere toekomst, hun leefomstandigheden te verbeteren of ze gewoon even een leuke tijd te bezorgen.
Enkele namen  : het Zeepreventorium in De Haan; ’t Spiegeltje in Asse, De Touter in Antwerpen, De Berkjes in Brugge, Arcade in Oostende; Jeugdzorg Aalst, Huize Terloo in Bellingen; Pleegzorg Vlaams Brabant en Brussel; Katrinahof in Antwerpen, Habbekrats met vestigingen o.m. in Gent, Antwerpen, Wetteren, Halle…
Een grote hap uit ons budget gaat jaarlijks naar vakantiewerking : de ervaring leert ons dat het voor heel wat kansarme kinderen heel belangrijk is om een korte tijd weg te kunnen uit hun vaak moeilijke thuissituatie en het isolement waarin zij dreigen te verzeilen te doorbreken. Het verheugt ons ieder jaar zo’n 400 kinderen en jongeren deze mogelijkheid te kunnen bieden.
Praktische informatie voor giften nav Trektocht Leo Vercauteren:
Kindergeluk vzw, Brusselsesteenweg 347, 1730 Kobbegem.
Rekening nummer : BE53 4324 0198 8153
Vermelding: Sponsoring trektocht
Giften vanaf € 40 zijn fiscaal aftrekbaar – voorwaarden en meer informatie over onze werking op http://www.kindergeluk.be

1. Dirk:
    13 mei 2016
    Heb je initiatief in de gza gelezen prachtig :)
    Ben ook geïnteresseerd in deze periode van onze geschiedenis en heb het programma gevolgd op TV en daarna het boek gekocht.
    Zal je avonturen wel volgen.Veel succes.
    Groeten
    Dirk