Rustdag 19-08-2016 te Buzet, Kroatië

19 augustus 2016 - Buzet, Kroatië

Rustdag: nog even nagenieten over mijn tocht door Slovenië, en mij voorbereiden voor mijn verdere tocht door Kroatië.

Ja, ben gisteren dan toch maar naar een bankautomaat gegaan om kuna's af te halen. Dan gaan winkelen en s'avonds pizza gegeten. Ik moet zeggen, gaan eten is hier wel goedkoop. In Buzet dan, want aan de kust kan het misschien wat duurder zijn. Het weerbericht meldt voor morgen zwaar onweer…amai dat begint hier goed. Even nadenken, de dagen erop zou het beter zijn, maar dat veranderd altijd wel. Toch nog een dag langer geboekt in dit goedkoop motel. Ik hoop dat ik juist gok. Dan maar gaan slapen zeker met het vooruitzicht van een extra break. Blijkbaar is mijn bio-klok 6 uur geworden. Nog eens omdraaien naar links en rechts maar...het hielp niet, ik was klaarwakker. Opzoekwerk via mijn smartphone, om de route verder te bekijken. En nu was ik zeker wakker. Ik zag voordat ik aan de zee kom, dat ik eerst een berg over moet. Rondgaan was geen optie. Ik zit hier op een 200 meter…en moet over een top van wel 1100 meter. Haha en ik die dacht dat voorlopig de bergen gepasseerd waren. Ik moest ook dringend plaatselijke kaarten kopen, om degelijk de weg uit te stippelen. Om 9 uur op weg voor info en kaarten. Het oude middeleeuws Buzet lag boven, en de info ook. Dus dan naar boven...zonder rugzak was dat heel makkelijk, er kwam geen hijgen aan te pas. Boven de info binnen, en …zij hadden geen kaarten, enkel een plannetje van de stad. Amai dat is ook zielig. Misschien proberen aan een naftstation zei ze. Ik keek haar verwonderd aan, dit kan toch niet... Dan wat rondgegaan in de oude stad. Prachtig uitzicht en oude huizen met omwalling. Daarboven een bruiswater op een terras. Een Schot die ik gisteren bij de pizza nog was tegengekomen kwam mij begroeten, en wenste mij succes met mijn verdere voettocht. Terug naar beneden, winkels afgezocht naar een kaart, niets te vinden, dat is wel straf. Dan maar naar een tankstation, en daar hadden ze een regiokaart, eindelijk... Bij het bezien van de kaart, klopte het dat ik over de 1100 m bergtop moet. Overnachten daar in een berghut Korita. Dat is het dan voor morgen. Vandaag ben ik toerist in Kroatië.  Slovenië is voorbij, het land heeft mij van in het begin verrast, door zijn hooggebergte en landschappen, zijn natuur en gastvrijheid. Ik heb daar veel zweet gelaten, met als hoofdschotel de tocht op 4 augustus langs een gevaarlijk pad, en op het laatste loodrecht naar beneden. Het is een land waar ik wel wil terugkomen. De sporen van de eerste wereldoorlog zijn in het begin makkelijk te vinden. Maar gaandeweg, was er veel gesloten en besteedde men er minder aandacht aan. Soldatengraven en monumenten genoeg, al zijn die met de rode ster, de partizanen uit de tweede wereldoorlog veelvuldig te zien. Nu zit ik in Kroatië en waar ik nu ben, is het front er ook geweest. Verder in land ligt het front in de zee, tot ongeveer Albanië, waar het front terug aan land komt. Ja tot hier ben ik reeds geraakt, het was soms niet simpel, maar ook verrassend omwille van verschillende gebeurtenissen en ontmoetingen met mensen. De reislogger en de reacties erop motiveerde mij enorm. Ook de donateurs ben ik dankbaar voor hun bijdrage. Vandaag heb ik 1917,3 km bijna 2000 km op de reislogger staan, en met 98 verhalen erbij. Er zijn tot hier toe 2025 verschillende bezoekers geweest. Ook 458 reacties, 2153 foto’s en 11 video's. En er zijn ook 71 personen ingeschreven op de mailingslijst die automatisch een mail krijgen bij een nieuw reisverslag. Voilà dat is het voorlopig ongeveer. Vandaag ...0 km verstodde. Grtjs leo

19-08-2016-01

19-08-2016-14

19-08-2016-15

1. Louis en Linda:
    19 augustus 2016
    Moet zeker als eens kunnen hé Leo, zo een rustdag !
    Als je zo een schitterende prestatie neerzet !
    Nog veel succes en moed...
    We volgen het hier alle dagen op !
    Vele groetjes van Louis en Linda
  2. J.van der Heiden:
    19 augustus 2016
    Ja Leo, ik ben een van die 71 personen.Heb zelf vanuit Vaals naar Santiago gelopen.
    Maar dit is toch iets van een andere orde.
    Respect voor wat je doet.
    Lees de verslagen iedere dag met veel plezier, veel succes met je tocht, en zal je blijven volgen.
    Jaap
  3. Franky:
    19 augustus 2016
    knap Leo, geniet van je rust en good luck ! Hier is het naar Olympische Spelen Rio kijken (tot een stuk in de nacht soms), Belgen hebben toch al ' 6madollies ' , nie slecht, maar gij gaat er ook een krijgen zenne ;-) Morgen (zaterdag) vertrekt de Vuelta, dus weer voor TV ........ grtjs en courage amigo !
  4. Marc Van Houtven:
    Leo,
    Ik heb je altijd al gekent als iemand met veel doorzettingsvermogen en wilskracht , ik twijfel dan ook geen moment aan het slagen van dit huzarenstukje. Respect man! Ik volg je reis elke dag met veel plezier.
  5. Dirk:
    20 augustus 2016
    Goe bezig Leo ,respect toffe mensen daar in Kroatie en niet vergeten Zivili is Schol daar bedank nu kan ik je blog volgen grts Dirk& Nathalie
  6. Lydia Thys:
    20 augustus 2016
    Een dagje extra rust mag wel nadat je al zoveel mee gemaakt hebt. Doe zo verder zou ik zeggen,bijna halfweg dan kan je beginnen aftellen .Groetjes en nog veel succes!