Van Rovereto, Italia naar Camping lago di Lavarone te Lavarone, Italia

16 juli 2016 - Lavarone, Italië

Ja gisteren in Rovereto was ik op zoek achter een wifi, heel eigenaardig maar vond het niet. Een vrouw van een cremerie wou de code niet geven, te veel misbruik zei ze. Ik met hand en tand uitleggen dat het enkel voor foto’s was, ze bleef bij haar besluit. Nog verder andere zaken geprobeerd zelf kroop ik in de huid van speurneus Sherlock Holmes, maar hopeloos, dit is wel een eigenaardige stad. Het is een grote, maar de ziel van de stad heb ik niet gevonden. Misschien was ik niet op juiste plaats, of had ik de hulp moeten inroepen van Dr. Watson. Dan maar naar het hostel, en mijn bed in. S'morgens ontbijten, en hop de rugzak op de rug en vertrekken. Ik zat reeds op 300 meter. Het pad dat ik moest volgen gaat onmiddellijk naar boven, vrij steil en met heel veel losse keien. Op een 700 meter volgt het pad min of meer dezelfde hoogtelijnen. Mooie vergezichten en panorama's. De zon is ook van de partij, en dat laat ze duidelijk voelen. Zweetdruppels van zon en inspanningen. Het gaat weer terug omhoog tot 1250 meter, een bos brengt wat koelte. Een terrasje boven, kon ik niet laten passeren, dorst lessen met bruiswater. Bus vullen aan een bron met bergwater, zeer koel en smaakloos. Om 13 uur kom ik aan in Folgaria, waar ik normaal zou overnachten. Eerst een doosje sardienen met brood opgegeten, en naar de kaart gekeken, en besliste verder te gaan naar een camping 7km verder. Het pad daalde onmiddellijk en de laatste kilometers gingen terug omhoog. Onderweg een dorpje met vanavond een dorpsfeest…ik twijfelde om te blijven…maar ging toch door. Nog een winkel binnen, vanavond eet ik spaghetti op mijn vuurtje en bollonaise. Aangekomen op de camping, en tent opgezet. En ja hier hebben ze wifi, dus foto’s zijn onderweg. De meeste kampeerders zijn Italianen, met heel veel caravans. Morgen normaal 12km naar een camping aan een meer. Vandaag 30.8km (1184,3 km) grts Leo

Lavarone

16-07-2016-29

Bij het Fort Belvedere in Lavarone, het enige fort dat gespaard is gebleven aan de jacht op ijzer in naam de IJzer voor het Vaderland van het fascistische regime in de jaren dertig, hangt nog steeds een zeer betoverende atmosfeer. Het is gebouwd vanaf 1908 tot 1914 op een rotspunt boven de Val d'Astico. Fort Belvedere fungeerde ook als strategische observatiepost en volgens enkele historici werd vanaf hier in 1915 het eerste schot gelost tegen de Italiaanse linie. Na zorgvuldige restauratie herbergt het fort nu het Museum van de Eerste Wereldoorlog en van de geschiedenis van het front op de hoogvlakten.
De tentoonstelling is geen eenvoudige expositie van vondsten en foto's, maar een naar het heden vertaalt historisch verhaal over de Eerste Wereldoorlog. Bovendien helpt een plastic maquette, die dynamische informatie projecteert, beter de wereld van het fort te begrijpen en ook de geschiedenis en zijn meervoudige aspecten. De ruimten op de begane grond zijn gewijd aan de uitleg van de oorsprong en de bijzonderheden van het systeem van de forten van de hoogvlakten, de ruimten op de eerste verdieping zijn gevuld met militaire operaties en de oorlogsgebeurtenissen. De tweede verdieping herbergt een educatief gedeelte waar de oorzaken van het conflict en het chronologische verloop worden uitgelegd. Hier is ook een reconstructie van de omgeving van de loopgraven, zodat men kan zien hoe de ruimten eruitzagen en wat de omstandigheden waren van de soldaten in de eerste
linie.

16 juli 2016
    Super mooie fotokes zene
  2. Monique Verbeeck:
    17 juli 2016
    Interessant verhaal Leo en mooie foto's ! Italië is hoe dan ook een mooi land, heb ik tijdens mijn recente vakantie ook weer kunnen ervaren! Hou je goed !
  3. Lydia Thys:
    17 juli 2016
    Mooie foto's uit Italié ,maar spijtig genoeg ben ik er nog nooit geweest,groetjes!
  4. Ronny Van de Velde:
    17 juli 2016
    Amai Leo, nog altijd sterk bezig.
    Zo kennen we je natuurlijk al lang.
    Keep walking en good luck;
  5. Verheyen John:
    Vol houwen mateke