Van Kralja Tomislava, Neum, Bosnië en Herzegovina naar Put od Banje 64 20232 Slano, Croatia

13 september 2016 - Slano, Kroatië

Eerst gisteren nog iets, eten in het hotel Sunce, de prijs viel mee. Daarna naar de balie, gevraagd om te betalen, morgen zei ze. Ja dat gaat niet ik vertrek om 6 uur te voet. Wacht even, ik kom direct terug, ik ging het boekje halen, en ze lazen het. Een van de dames ging ermee naar de directeur die daar rondliep. Ze kwam terug met de mededeling dat de bar voor mij vanavond free is, ik mocht nemen wat ik wilde. En ik kon betalen en om 6 uur zou er picknick klaarliggen voor mij. Amai dat is wel een geste, onmiddellijk beide op de foto voor het thuisfront

Ja om 6 uur opstaan en een free bar hebben …dat is even op de tanden bijten. Ze stonden erop dat ik nog iets ging drinken. Ok een espresso en slivovitsj. Ik bestelde ook een fles bruiswater voor op mijn kamer. Bedankt dames en hotel Sunce. S'morgens lag de picknick inderdaad klaar. Voor 6 uur was ik weg. Ik had twee keuzen, langs de kust op de baan, of de heuvelbergen in, en twee km meer. Ik koos voor het tweede, moeilijker maar rustiger. De gps deed weer moeilijk, hij traceerde een weg van 52 km. Ik op de kaart een 32 km. Naar boven via trapjes en wegen. Eindelijk op de para elle weg met de baan maar in de heuvels. Uit de wirwar van wegen van Neum nu rustig richting grens, ik zit nog in Bosnië. In het begin mooie zichten, daarna langs beide kanten struiken en bomen. Na een tijd stopte een dame met haar auto, ik verstond dat ik niet langs deze weg naar de grens kon, de doorgang is enkel voorbehouden voor lokale bevolking. Ik mocht instappen, ze zou mij afzetten op de baan langs de kust...want hier geraak je niet door. Dit kan niet, we zijn toch in Europa dacht ik, nee zei ik, bedankt maar ik ga te voet en niet met de auto. Ik ga toch door om het te proberen. Ze zegde nog iets, maar het had geen zin om mij te overtuigen, ik ga langs de grensdoorgang van de lokale. Heb nog geen enkel bord gezien, enkel doorgang voor lokale. Ik bedankte haar en ze reed door. Misschien moet ik een zitstaking houden in het midden van de weg als ik niet door mag...dacht ik bij mezelf...verstodde.

Ha daar is die grens, een Bosnische politie zei local, no more anglais, of zoiets. Ik gaf hem mijn pas....hij bekeek dat en zei ...no local. Ja mijne troef dan maar bovenhalen, het boekje. Een glimlach op zijn gezicht en een stevige handdruk brak het ijs. Eerst document overschrijven...even wachten en ok ik mocht erdoor. Amai dat is echt wel een toverboekje, mijn woorden ware nog niet koud, een tiental meters verder HALT. De politie van Kroatië. Paspoort, was geen probleem. Ale vooruit dat probleem is ook weer opgelost, vandaar dat mijn gps zo een rare bokkesprongen deed. Nu wijst hij het goed aan. Nog 20km, dat wordt een zware dag vandaag, ondertussen ben ik uit bos, en de zon heeft vrij spel...zweten dus. Het is al enkele dagen bewolkt geweest, de zon maakt deze dag hard. Ik liep op deze weg al zo’n 20 km en amper auto' gezien op deze weg...misschien is het wel mijn privé weg, de Leoanardusweg...haha. In ieder geval niettegenstaande de langdurigheid en de zon, vind ik deze weg tientallen keren beter als de baan langs de kust. Ik spreek over de baan want een weg langs de kust heeft ook zijn charmes. Volhouden zei ik tegen mezelf, en hier wil ik wel iemand citeren, die mij een advies gegeven heeft als de weg te lang is. Mijne sergeant van vroeger, Rik Rekemans, hij zegde als ge het moeilijk hebt door de duur van de etappe denk dan terug aan uwe para- tijd. Bij deze heb ik dat gedaan, en ja het hielp. De laatste 3 km was precies of ze het dorpje Slano altijd maar verlegde, precies zoals de basiliek van Scherpenheuvel. Uiteindelijk was ik er, een vijfsterrenhotel in het dorp. Ik vroeg aan een personeelslid, die buiten onderhoud deed. Hoeveel het kost om hier te slapen. 150 tot 300, € zei hij. Ja dat kan ik echt niet betalen, hij keek naar mijn rugzak, en knikte... verstodde. Ik ga wel een beetje verder naar een camping, hij schudde met zijn hoofd. Ik geef je een lift, naar een camping 10 km voor Dubrovnik. Nee nee ik doe alles te voet. Hij bekeek mij en weg was hij. Na een paar honderd meters was er een camping…ja wadde dat is een ruïne. Hier sta ik dan weer, even vergaderd met mezelf, en info gevraagd aan een iemand die passeerde. Een tweetal km verder zijn er twee campings, en open. Ok, de eerste ging ik binnen. Ik gooide mijn rugzak tegen een boom in de lommerde, mijn drinken was op, had al 35,3 km gedaan. Hier gaan ze niet zeggen dat er geen plaats meer is. Maar er was plaats genoeg, en als extraatje mocht ik free kamperen na mijn uitleg over wat ik doe. Mij instaleren, en in de zee afkoelen.Vandaag 35.3km (2573 km)grts Leo

13-09-2016-01

13-09-2016-27

13-09-2016-28

1. David:
    13 september 2016
    amai zeg, gratis bar, privé grens overgangen, goed bezig, wat staat er eigenlijk echt in dat boekske? knappe foto's, plezante tekst weeral
  2. Lepelaar:
    13 september 2016
    Wat een knappe reis en elke dag die mooie foto's. Ik kan echt van uw reis meegenieten. Natuurlijk de hoogtes en laagtes niet maar heb vroeger ook al eens dagwandelingen gemaakt zoals in Tsjechië. Leo doe zo verder. Ik heb veel bewondering voor u. Tot morgen wachtend op uw wandelverslag
  3. Erna Michiels:
    14 september 2016
    Wooooow begint spannend te worden ,super van dit hotel ook ,jaja er zijn nog goei mensen op deze aardbol .
    En dan de grens over zonder problemen ,ja natuurlijk vinden die dat knap dat je dat doet .
    Alé op naar het volgende avontuur
  4. Vera:
    14 september 2016
    Hallo Leo het gaat met jou zo te zien,en je krijgt toch af en iets aangeboden ,super lieve mensen daar.En jij doet het ook super goed hoor ,nog eens dikke proficiat wat je al volbracht en bedankt voor de mooie uitzichten ,bye bye. XXX