Focus & WTV

23 mei 2016 - Diksmuide, België

Focus & WTV.be/nieuws-Leo.Vercauteren/wandelt-4000 km-langs-frontlijn-14-18

wandelaar

Leo Vercauteren staat voor de uitdaging van zijn leven.

De 62-jarige Antwerpenaar is vanmorgen in Nieuwpoort begonnen aan een wandeltocht van zo’n 4.000 kilometer, langs de frontlijn van de Eerste Wereldoorlog.

De bedoeling is om tegen november in Gallipoli in Turkije aan te komen. Mentaal en fysiek zal het een uitputtingsslag worden, maar Leo is er helemaal klaar voor. “Ik ben wat bang voor Albanië en Macedonië omdat de wandelwegen daar niet zo goed zijn. En zeker voor Macedonië, met de vluchtelingenproblematiek. Dat is het grootste probleem. Verder de Dolomieten, dat zal een enorme inspanning zijn.”

Gesloten deuren

Leo is een ervaren stapper, met al een tocht naar Santiago de Compostela in de benen. Voor de juiste richting rekent hij op zijn smartphone, maar voor de rest is Leo toch vooral op zichzelf aangewezen. Hij hoopt voor weinig gesloten deuren te staan. “Ofwel gaat een deur open, ofwel niet, “ zegt hij.

Leo hoopt met dit avontuur geld in te zamelen voor het goede doel.