Delegatie; voor onze Leo zijn aankomst te Zaventem ,

25 november 2016 - Antwerpen, België

• Na zes maanden met zijne rugzak op stap, is onze Leo aangekomen te Zaventem
  • Bruin getint .
  • Vele kilo's kwijt gespeeld onderweg .
  • Verschillende talen rijker, verstodde!
  • En zijn eerste woorden zijn  "I'm back"

20161123_140111

20161123_142641

20161123_142729

20161123_142810

20161123_145437

20161123_154229

Nieuwpoort verwelkomt Antwerpenaar, die volledige front van Eerste Wereldoorlog afstapte

25-11-2016-01
Redactie KW
24/11/16
Antwerpenaar Leonardus Vercauteren is donderdag in Nieuwpoort aangekomen na een tocht van 4.000 kilometer. Hij stapte de voorbije zes maanden de frontlijn van de Eerste Wereldoorlog af, van Nieuwpoort tot het Turkse Gallipoli. In 2013 werd de frontlijn nog in beeld gebracht in het tv-programma Ten Oorlog. Arnaud Hauben volgde met zijn kompanen Jonas Van Thielen en Mikhael Cops die frontlijn. De tocht inspireerde Antwerpenaar Leo Vercauteren om met eigen ogen het gehavende landschap en de resterende sporen te gaan bekijken.
Na een tocht van een half jaar en 4.000 kilometer was Vercauteren donderdag opnieuw aan zijn startplaats, waar hij in het bezoekerscentrum Westfront werd gehuldigd. Zo kreeg hij van de werkgroep '14-'18 een sierspeld.
"Herdenken en reflecteren blijven immers belangrijke gedachtes die in stand gehouden moeten worden", vertelt burgemeester Geert Vanden Broucke. "We zijn blij dat iemand zoals Leonardus Vercauteren aandacht aan ons oorlogsverleden geeft. Nieuwpoort was immers het beginpunt van de loopgraven aan het Westelijk front en bijgevolg de ideale plaats om zijn tocht te starten en te beëindigen". De Antwerpenaar zamelde tijdens zijn tocht ook geld in voor enkele goede doelen zoals Unicef Kindsoldaten, vzw Kindergeluk en de Liga voor de mensenrechten.

25-11-2016-03
 FOTO: SIMON MOUTON

Ex-dokwerker wandelt 4.000 km langs frontlijn ‘Groote Oorlog’

Door- Tommy Huyghebaert

25-11-2016-04

Leo wandelde het grootste deel van zijn avontuur alleen, maar heeft er geen seconde spijt van.

NIEUWPOORT / IEPER –

Leo Vercauteren, een gepensioneerde dokwerker, stapte de volledige frontlijn van de Eerste Wereldoorlog tussen Nieuwpoort en Turkije af. Zijn einddoel: geld inzamelen voor drie organisaties die vooral in het teken van het kind staan. “Investeren in kinderen, is investeren in een vredevolle toekomst.”

Als ik dit nog eens wandel, mogen alle politici die oorlog veroorzaken mee

Met een zeventien kilogram zware rugzak wandelde hij op 182 stapdagen 3.900 kilometer door maar liefst tien landen. “Geen uitstapje in het park, maar ik wast vastberaden om Turkije te halen. Geïnspireerd door de avonturen van Arnout Houben en zijn televisiereeks ‘Ten Oorlog’, gefascineerd door het boek ‘De Groote Klassenoorlog’, maar vooral ook door een grote wandelhonger en om geld in te zamelen voor drie goede doelen ten voordele van kinderen: Unicef kindsoldaten, vzw Kindergeluk en de Liga voor de Mensenrechten.”

“Zelden eenzaam geweest”

Hij heeft geen seconde spijt van zijn avontuur dat hij grotendeels alleen beleefde. “Al ben ik zelden eenzaam geweest. Overal waar ik kwam, vertelde ik mijn verhaal. Ik heb zo veel mooie ontmoetingen gehad met behulpzame en nieuwsgierige mensen en op vele plaatsen gastvrijheid gevoeld. Voor de rest was ik vooral bezig met mijn route, waar ik eten zou vinden en waar ik die nacht kon slapen.”

“Natuurlijk moest ik er ook goed mijn kopje bij houden. Enkele passages waren levensgevaarlijk. Zo kroop ik een berg op handen en knieën naar boven omdat ik anders tot aan mijn borst in de diepe sneeuw wegzakte in de Dolomieten. Of moest ik een loodrechte afdaling van een zeventigtal meter naar beneden, met pinnen om in de rotsen te bevestigen, maar zonder verdere beveiliging.”

Onderweg heeft Leo ook veel bij geleerd!

Leo werd donderdagmorgen ontvangen en gehuldigd door het stadsbestuur van Nieuwpoort in het bezoekerscentrum Westfront waar zijn tocht eind mei begon. Vandaag vrijdag zal hij de nodige erkenning voor zijn fysieke en sociale inspanningen krijgen in Ieper.

Teller voor goede doelen voor kinderen staat op 3.000 euro

“Iedereen is oorlog beu. De dag dat ik die afstand ooit nog eens wandel, dan moet ik vergezeld zijn door alle heren en dames politici die voor oorlog zorgen. Ik leerde trouwens ook dat er na de oorlog wel vriendschapsbanden gesmeed werden tussen verschillende partijen, waarom wordt niet alles ondernomen om die vrede al te sluiten nog voor er sprake is van een oorlog?”

Leo Vercauteren

Zijn avontuur is in woord en beeld her te beleven op http://vercauterenleo.reislogger.nl

Op die website vind je ook de rekeningnummers van de organisaties die Leo wil steunen. Hij verzameld intussen al meer dan 3.000 euro, maar wil minstens een euro per gewandelde kilometer.

Antwerpenaar die WOI-front afstapte weer aangekomen in Nieuwpoort

Bron: BELGA

25-11-2016-02

FOTO: SIMON MOUTON

Antwerpenaar Leo Vercauteren is donderdag in Nieuwpoort aangekomen na een tocht van 4.000 kilometer. Hij stapte de voorbije zes maanden de frontlijn van de Eerste Wereldoorlog af, van Nieuwpoort tot het Turkse Gallipoli.

Na een tocht van een half jaar en 4.000 kilometer was Vercauteren donderdag opnieuw aan zijn startplaats, waar hij in het bezoekerscentrum Westfront werd gehuldig. Zo kreeg hij van de werkgroep ‘14-’18 een sierspeld.

“Herdenken en reflecteren blijven immers belangrijke gedachtes die in stand gehouden moeten worden”, vertelt burgemeester Geert Vanden Broucke. “We zijn blij dat iemand zoals Leonardus Vercauteren aandacht aan ons oorlogsverleden geeft. Nieuwpoort was immers het beginpunt van de loopgraven aan het Westelijk front en bijgevolg de ideale plaats om zijn tocht te starten en te beëindigen”. De Antwerpenaar zamelde tijdens zijn toch ook geld in voor enkele goede doelen zoals Unicef Kindsoldaten, vzw Kindergeluk en de Liga voor de mensenrechten.

1. Vanderleyden:
    27 november 2016
    Respect man , ja dromen zijn voor te beleven
    maar moet dit ook beleven zo ben ik ook
  2. Erna Michiels:
    29 november 2016
    Prachtige verhalen heb ik kunnen lezen van jou Leo.
    En ook knap van je broer Guy dat hij dit is blijven opvolgen enz.
    Hopelijk komt er een boek uit van jou .
    De frontlijn door jou ogen bekeken en beleefd .
    En ook ik hoop dat er nog mensen willen sponseren