Van camping Ducjeva te Skoflje, Slovenia naar OSP 20, 6275 Črni Kal, Slovenië

17 augustus 2016 - Osp, Slovenië

Die siësta heeft mij deugd gedaan gisteren. Het was al snel 18 uur en zodus tijd om naar het restaurant te gaan, neem mijn smartphone mee, om de weg voor morgen uit te stippelen, het was wel een beetje kluwen, veel hoofdbanen die ik wilde vermijden. Daar kwam Emilijana de eigenares van camping, restaurant en hotel. Zij sjouwde met lakens, en hangde ze op om te drogen. Ze vroeg tegelijkertijd of ik nog werkte, in het Engels en Duits. Ik ben met pensioen, dat wil ik ook wel zei ze. Waarom stop je dan niet…ze deed een revolverteken tegen haar hoofd, en lachte, dat is een goede vraag. Er kwamen ook voortdurend nieuwe kampeerders aan die ze moest voorthelpen en ook klanten voor het hotel. Ondertussen liepen de tafels vol voor het eten. Het leek mij wel een duizendpoot, zij sprong van links naar rechts. Wil je iets drinken, zei ze tijdens het passeren, wijn graag. Dat bracht ze snel en vroeg meteen wat ik wilde eten. Oeps mijn smartphone opladen. Het eten ging vrij vlug, had ook salade, hier zei ze, speciale olie voor de salade. Andere klanten bedienen, en daar was ze terug, en is het goede olie, ja het had een goede frisse smaak. Ik had mijn bord nog niet leeg of ze stond er terug niettegenstaande de drukte. Gij als wereldreiziger, wat vind ge nu van het eten…ja zei ik met mijn laatste hap...perfect het is lekker. En weg was ze naar een volgende tafel. Ze trakteerde me nog met een koffie en een eigen gebrouwen sterkedrank, amai straffe kost. Ze wenste me nog het beste ...en ik ging slapen. S'nachts hoorde ik weer gedonder in de verte maar het kwam niet dichterbij, weer een onweer omzeild. Ik was zeer vroeg wakker, en pakte alles vrij snel in. Aan het sanitair vroeg een man in het Engels waar ik heen ging. Het was een Nederlander dat ging makkelijker, ik gaf hem mijn gegevens. Op pad, vandaag een 25 km, het zal een beetje zoeken worden van een combinatie van paden en wegen. De hoogteverschillen zijn zacht, alleen op het laatste een stevige afdaling. Toch nog een paar keer verkeerd gelopen, en terug op mijn stappen de goede weg op. Regelmatig verpozen en drinken, en zien waar ik zit. Een hele lange weg, met weinig auto's …enkel het ritmisch geluid en het getik van mijn stok was het enige dat ik hoorde. Aan een bushokje haltgehouden. En dan weer op weg, na een km, miste ik iets...natuurlijk mijn stok vergeten, de hoeveelste is dat al. Ik zal er een andere moeten zoeken. Stilaan kwam ik richting Osp op camping Pri Vovku. Eerst een normaal weg en dan steil zigzaggend naar beneden, met een hoop losse steentjes. Aangekomen op de camping, even wachten ...het was siësta. Dan maar tent opgesteld en na een uurtje naar de receptie. Er was ook eetgelegenheid maar in de week is het gesloten...dat wordt dus terug koken, soep, brood, iets met vlees en tomatensaus. De man van de camping Braba (Karel) schreef mij in…gratis. Josef was zijn vader en had veel bewondering voor mijn tocht. Hij was invalide, door wereldoorlog 2, hij miste heel wat vingers, een rechteroog, en zijn buik was heel en al litteken. Door een bom zei hij, en Mussolini en Hitler zijn fascisten zij hij. Die man heeft wel wat meegemaakt. Ondertussen werd het donker, een onweer op komst. Het brak uit met kletterende regen en hagelbollen. En ik die dacht dat ik, onweren kon vermijden, jawatte! Ik weet niet hoe het gesteld is met mijn badkamertent, ik zit veilig onder een afdak. Ik zie het later wel, verstodde! Vandaag 25,5 km (1887,6 km) Grtjs leo

Onweer : Hagelbollen als eieren

17-08-2016-19

17-08-2016-20

1. Erna Michiels:
    17 augustus 2016
    Hahahahahaha ,grappig dit ,ik zeg tegen Carl ,Leo die maakt wat mee zene ,zegt hij doodleuk ,ben het net aan het lezen en om met jou worden te zeggen verstodde
  2. Patrick Devlieghere:
    17 augustus 2016
    Stok vergeten...haha..als ik er niet bij ben he..
  3. Lydia Thys:
    17 augustus 2016
    Bijna in de helft dan kun je gaan aftellen maar ik denk dat je het spijtig gaat vinden dat het gedaan is .Wat jij allemaal meemaakt dat kan niemand jou nadoen ,En jij geniet ervan en wij van je mooie avonturen!!!
  4. Carl van Wambeke:
    18 augustus 2016
    Leo,
    ben met vakantie geweest, daarom hierbij een laattijdige proficiat voor je verjaardag! Voortgaande op je prestaties tellen de jaartjes bij jou niet echt mee! Nu stilaan op weg naar Kroatië, volhouden maar!
  5. Betty:
    19 augustus 2016
    Al half weg broertje .Goed bezig . Gij zijt nen straffe gast .