Van autocamp Preluk 1, Rijeka 51000, Croatia naar Fun Hostel Šetalište XIII divizije 28, Rijeka

21 augustus 2016 - Rijeka, Kroatië

De marathon dag van gisteren zit nog in mijn geheugen. Igor, de man van de camping, zei mij dat de berghut Kortina normaal open is, waarschijnlijk was ik daar te vroeg. Maar ja, ik had bijna geen water meer, en mijn batterij stond op 21%. Dat risico kon ik niet nemen. Igor had respect voor mijn tocht. Eerst iets gaan eten, een biefsteak kon ik wel gebruiken, met zeezicht en ook de bergen waar ik ben geweest. Voor het slapen nog gepraat met Igor. Over mijn projecten, en automatisch begonnen we over de oorlog in de Balkan een 25 jaar geleden. Oorlog creëert haat zei hij, en dat is de vicieuze cirkel, haat wil wraak, een spiraal van geweld is het gevolg. En vroeger leefde we samen in Joegoslavië. Ja dat doet een mens wel nadenken. De vermoeidheid deed zich voelen...gaan slapen. Goeie nacht en tot morgenvroeg. De camping was wel overvol, met de nodige geluiden. Maar slapen was geen probleem…als een blok! S'morgen voor 6 uur wakker, op mijn bio-klok. Om 7 uur was het secretariaat pas terug open, ik neem dus mijn tijd om alles in te pakken. En dan afrekenen voor de camping, Igor gaf me een flinke reductie, bedankt hiervoor. En nog een goeie reis zei hij. Het is zondag, en ook hier een plaatselijke rommelmarkt, daar langs gekuierd, ik had tijd. Vandaag ongeveer een 12 km, dus tijd zat. Een stukje weg en dan langs een pad naast de zee. De kust is hier rotsachtig, het pad was gelegd met vele trappen omhoog en omlaag. Amai dat dit zo voor heel Kroatië is, zal dit ook wel heel zwaar worden, haha! Aan de horizon, bliksemschichten en gedonder. Een onweer op komst. En na een halfuurtje stortregen. Schuilen dus, en als het over was terug weg, zo ging ik van bushokje naar bushokje om te schuilen indien nodig. Een man vroeg naar waar ik ging, toen hij het hoorde zei hij iets dat ik niet verstond. Waarschijnlijk goede reis zeker. In Rijeka, een stad die mij niet direct kan bekoren. Maar waarschijnlijk ken ik de juiste plaatsen niet. Wel een markt, men kon over de koppen lopen. De zon scheen, het onweer was voorbij. En het was drukkend warm. Ik moest mij een nieuw pet kopen, de andere ben ik ergens verloren. Op de markt was dat geen probleem. Ok en nu naar het hostel. Met de naam Fun. Daar aangekomen, het was amper 11 uur, vroeg ik een plaats om te slapen. Dat was geen probleem, maar het was pas om 14 uur inchecken, ik moet waarschijnlijk nogal een gezicht getrokken hebben, want ze ging horen of de kamer van 10 personen clean was. En dat was ok. Ik gaf haar dan info over mijn project, ze las het en maakte een copy om via hun site op facebook te zetten en ook voor de collega's. Ivana heette ze. Men nam ook een foto van mij, ook voor facebook. En, de rekening werd gehalveerd omdat ik zo goed als halfweg ben. Ik bedankte hen daarvoor. Een goeie douche genomen en een siësta, onmiddellijk in slaap voor een uurtje of 2. Dan naar een koopcentrum enorm groot en druk maar koel. Kip met frieten en salade, en dan terug naar hostel Fun. Met zeezicht en airco. Ik heb nieuwe inlegzolen gel op maat gesneden. En de oude weg, totaal versleten. Deze zijn voor de volgende 2000 km. Vandaag, 12.9 km (1976,7 km) Grtjs leo