Met trein en bus door Zwitserland naar Livigno, Italië 04-07-2016

4 juli 2016 - Livigno, Italië

Gisteren, met enkele jonge Belgen gepraat die met de fiets ook de frontlijn hebben gedaan. Ze fietsen verder Zwitserland in. Vroeg gaan slapen, om 4:40 de klok gezet. In stilte alles ingepakt, dan richting station, om 7:07 vertrok de trein richting Italië. Op de trein, blik ik even terug naar de reeds afgelegde km. In België ben ik goed opgevangen door Pierlette en haar moeder te Diksmuide, en in Ieper door pater Boni, in Mesen bij de familie van Dirk Verschoore en van Jean Vanhoorne. Michel Arnouts verraste mij met zijn bezoek en fles champagne. En Patrick Kiel met Stefanie legde mij letterlijk in de watten in hun B & B Chez Steph Le Tholy http://www.chezstephletholy.fr/ De eerste 14 dagen waren mijn spieren wel stijf en ook wel mijn rug. Mijn voeten kwamen s ‘nachts terug tot hun plooi, maar wel gepaard met pijnscheuten en geklop. Dat heeft toch wel iets meer als 3 weken geduurd. Daar heb ik nu geen last meer van, enkel nog de bal in mijn rechtervoet protesteert soms nog. In de bergen gebruik je ook andere spieren, afwachten dan maar. Materiaal is nog goed, een naad die gelost is van mijn tent, maar is opgelost. Mijn schoenen, baart mij wel een beetje zorgen, de hiel is al flink afgesleten, een schoenmaker vinden dus. Regen heb ik genoeg gehad, dikwijls nat ingepakt, en telkens alles laten drogen. Een briletui en zonnebril en mijn toiletzakje en een handdoekje ben ik kwijt gespeeld, en ja ook 20 euro. Ik denk dat ik die stort op een van de goede doelen…of zou ik er een pint mee drinken. Is dat ook geen goed doel. Awel als iedereen nu eens een pint of twee minder drinkt en het supplementair stort op een van de goede doelen, vooruit maar, zullen we het maar doen.

Zit nu op trein. Eenmaal overstappen, reisduur trein 3.19 u. Dan bus naar Livigno.om de 3 u

Rond,12.30u aangekomen Livigno, ja Zwitserland was duur voor een klein broodje kaas ben je direct 4 € kwijt, de prijzen waren maal 2. En de camping in Livigno betaal ik evenveel als een caravan, 16 € voor mijn klein tentje, wandelvriendelijk is dat niet. De man wou zelfs mijn boekje niet lezen…maar alle Italianen zullen wel zo niet zijn zeker. Voor de taal zou ik best een tolk kunnen gebruiken, zoals Celine de vrouw van Henri Lubben (pancho) of Michel Piga, met zijn Italiaans bloed. Maar van natuur is het een complete verandering, geweldige bergen met sneeuwtoppen. Dat zal morgen puffen worden. Allé ik de douch in, en dan het stadje verkennen.

04-07-2016-13

04-07-2016-14

Geschiedenis Livigno

De gemeente Livigno is ontstaan uit de samenvoeging van drie dorpjes in de vallei van de Spöl. Ook het kerkdorpje Trepalle op de route naar Bormio hoort bij de gemeente.

Over het hoe en waarom deze vallei belastingvrij is geworden gaan vele verhalen rond. Volgens de overlevering was het zo, dat als iemand op pad werd gestuurd om de belastingen te innen in Livigno, deze telkens op mysterieuze wijze verdween. De realiteit spreekt echter minder tot de verbeelding. De toekenning kwam er om te zorgen dat de vallei bewoond bleef, zodat de staat het eigendom van de vallei kon opeisen. De belastingvrije status van Livigno werd voor het eerst toegekend rond 1840 door Oostenrijk-Hongarije. In 1910 bevestigde het Italiaanse Koninkrijk en later ook de republiek deze status. Uiteindelijk werd de belastingvrije status in 1960 door de EEG definitief toegekend. De reden voor deze toekenning was de moeilijke bereikbaarheid van Livigno tijdens de winter en de eeuwenlange armoede in de regio.

De Eerste Wereldoorlog speelde alleen een rol omdat er veel jongeren uit het dorp stierf aan het front. Het dorp zelf bleef van geweld bespaard.

Algemeen

Oppervlakte 211,2 km²

Inwoners (31 dec. 2013)6.247 (30 /km²)

Hoogte 1816 m - 2797 m

04-07-2016-02

04-07-2016-03

1. Erna Michiels:
    4 juli 2016
    Wat een verhalen zeg en woow wat een ervaringen ga jij nog mee mogen maken ,goeie en minder goeie .
    En wij gaan zeker sponseren hoor ,eventjes druk na thuiskomst maar niet vergeten ,dikke knuffels van ons 2 tjes
  2. Nancy Vervloessem:
    5 juli 2016
    Go go go Nonkel Leo! Onze sponsering komt er ook nog aan hoor! Wij zijn dit niet vergeten! Waarschijnlijk voor doel 2: kindergeluk! Die hebben moeite gedaan om te komen naar jou receptie om een woordje toe te lichten!
    Nonkel Leo , nog heel veel succes en we volgen je op de voet! Leuk om al je verhalen te lezen en je knappe foto's te kunnen bekijken!
    xxx Nancy en co
  3. Franky: